Ställ in ditt frånvaromeddelande direkt från Teams om du åker på semester i ett par veckor eller är ”offline” under en viss del av dagen. Nu kan du alltså ställa in din ”Out of office-status” och skapa automatiska svar från Teams i skrivbordsappen eller Teams via webben. Du gör så här:
– Klicka på din profilbild i Teams (Se bild 1)
– Klicka på ”Ställ in statusmeddelande” (Se bild 1) och uppdatera där din nuvarande Teamstatus med text eller.. (Kan vara bra om man arbetar från hemmet, är på kontoret, ett visst våningsplan o.s.v.)
– Klicka dig vidare på ”Schemalägg att du är frånvarande” om du skall vara ledig eller liknande.
(Se bild 2).
– och här kan du Precis som i Outlook anpassa ditt automatiska svar (internt och till externa), och välja hur länge det är inställt o.s.v. (Se bild 3)
– Avsluta sedan med att ”Spara”
Denna frånvarohantering synkroniserar med Outlook så att ditt statusmeddelande, text och inställningar kommer att gälla för inkommande mail.